תפריט

כמה טיפים לתפעול קמין עצים

הדלקת קמין עצים היא בדיוק כמו הדלקת מנגל פחמים! אז זהו שלא… אל תרגישו רע, זה לא ידע ברור מאליו.עשו טובה לעצמכם ובואו להכיר את יכולות הקמין שלכם. בפוסט הבא נביא כמה טיפים לתפעול קמין עצים – כך שתוכלו לנצל את המוצר שברשותכם למקסימום.  כמה טיפים לתפעול קמיני עץ אוויר העץ מנוצל בצורה הטובה ביותר […]

הדלקת קמין עצים היא בדיוק כמו הדלקת מנגל פחמים! אז זהו שלא… אל תרגישו רע, זה לא ידע ברור מאליו.
עשו טובה לעצמכם ובואו להכיר את יכולות הקמין שלכם. בפוסט הבא נביא כמה טיפים לתפעול קמין עצים – כך שתוכלו לנצל את המוצר שברשותכם למקסימום. 

כמה טיפים לתפעול קמיני עץ

אוויר

העץ מנוצל בצורה הטובה ביותר כאשר יש יניקה מספקת בארובה, וישנה כניסת חמצן מספקת ומדודה לבעירה המשנית, והלהבות מרצדות בקצב איטי בעיקר בחלקו העליון של תא הבעירה. זה גם מפחית את הזיהום על ידי כך שחלקיקי הפיח שבעשן נשרפים ומייצרים עוד חום.

זכרו – ברגע שהבית שלכם חם, אם הקמין הוא איכותי הטמפרטורה מוסדרת ע”י כמות העץ, ולא רק ע”י משך זמן הבעירה. אין צורך לעמוד עם סטופר ולמדוד את השעות. השאלה היא לא רק כמה זמן הקמין בוער – אלא כמה גזים הוא שורף בזמן הבעירה, שזה בעצם כמה חום הוא מצליח להפיק משריפת העץ ולהקרין אותו לתוך הבית.
יש גבול בו יותר שעות בעירה כבר מפחיתות את ניצולת הקמין ומעלות את רמת הזיהום ופליטת הגזים. מומלץ ביותר להשתמש בתרמומטר מגנטי על גבי הקמין וכך לוודא שהקמין תמיד נמצא בטווח הטמפרטורות האופטימלי, בין 200-350 מעלות צלזיוס.

כמויות קטנות של עשן זה סימן טוב

השאיפה היא לכמות מינימלית של עשן היוצא מהארובה. עשן הוא לא רק “פליטה” – הוא מכיל גם גזי אנרגיה גבוהים שלא נשרפו. מהסיבה הזו טוב לפעמים לצאת החוצה ולהסתכל בקצה הארובה.
עשן סמיך, שחור, הוא סימן לכך שהבעירה היא לא אופטימלית. בדרך כלל זה קורה כאשר האש בתנור העצים היא לא חזקה מספיק, או שהיא חזקה מדי.

כאשר תנור העצים בוער בצורה אופטימלית, רק מעט קיטור (מהלחות שבעץ) ומעט עשן-ללא ריח נפלט מהארובה.

קמין עצים נקי הוא קמין מחמם

הסירו פיח ועטרן מהארובה אחת לשנה, בדרך זו תקבלו יותר חום. שכבת פיח של אפילו כמה מילימטרים תפחית את אפקט החום מהסיבה שהוא לא יעבור לדפנות הארובה, ויעלה ויפלט לסביבה. אם אתם מסיקים בעץ אורן תצטרכו לעשות זאת לעיתים יותר קרובות מכיוון שהוא מייצר הרבה יותר עטרן כתוצאה מהשרף הרב הנמצא בו.

סוגים שונים של עץ מספקים רמות שונות של חום

עץ קשה מייצר יותר חום, ויותר שעות בעירה מאשר עץ רך עם אותו הנפח. אך למעשה לפי משקל (בעץ יבש כמובן)- הסוגים השונים יתנו את אותו חום. עץ קשה הוא יקר, והכי טוב זה להשיג עץ קשה לפחות לימי החורף הקשים. עץ רך הוא לעתים קרובות יותר זול ויתר קל להשגה. עצים קלים הם עצי הסקה מושלמים בתחילת וסוף החורף כאשר פחות קר. קלים להדלקה, ומספקים בעירה נקיה יותר מבלי להפוך את הבית לסאונה. הם אמנם ישרפו מהר יותר, אך בעת הצורך תוכלו להוסיף לוג או שניים של עץ קשה.

חימום “OverNight”

מכל הקמינים הנמכרים בעולם מעט מאוד קמיני עץ יכולים לבעור יותר מ-6 שעות בטעינת עץ אחת. אם בכל זאת התעקשתם לחסוך ולקנות קמין יציקה פשוט, או יותר גרוע – קמין פח מיצור מקומי אשר אפילו אינו עומד בתקנים של איכות הסביבה – יש לנו כמה דברים חשובים שאנחנו רוצים שתדעו:

הדרך הישנה של קניית קמין פשוט וזול, תוך ניסיונות “לייעל” אותו ע”י כך שניתן יהיה לסגור לגמרי את אספקת האוויר והקטנת פתח העשן בארובה, בכדי לדאוג לכך שהגחלים יבערו עד הבוקר – הינה מקור לזיהום סביבתי ויוצרת סיכון לדליקה בארובה. במקרה כזה לתוספת משך זמן הבעירה אין שום משמעות בחימום.

להיפך – מכיוון שהטמפרטורה נמוכה מדי אין בעירה משנית והגזים בעשן לא נשרפים. טעינת העץ האחרונה בערב צריכה להיות של כמה לוגים גדולים של עץ שיבערו כאשר מתאפשרת אספקת האוויר הנדרשת לבעירה המשנית. גם אם האש גוועת – הבידוד של הבית ישמור על החום, ובבוקר הקמין והארובה עדיין יהיו חמים מה שיאפשר הדלקה חוזרת ללא כל קושי. דאגו ככל שניתן לטמפרטורה אופטימלית של הקמין, בין 200-350 מעלות צלזיוס, בכדי להפחית ככל האפשר את הזיהום הסביבתי ואת בזבוז האנרגיה.

ערבול אוויר עוזר!

ערבול אוויר הוא חשוב בעת הדלקת האש, כי כאשר הטמפרטורה נמוכה, החמצן לא מתערבב עם המולקולות של העץ. מערבולות אוויר יוצרות פיצוצים בין גזי העשן לחמצן והופכות את ההדלקה לקלה יותר. זו הסיבה מדוע האש נתפסת בקלות יותר כאשר דלת קמין העצים נותרת פתוחה מעט. ישנם בתים שהם כל כך אטומים עד שצריך לפתוח חלון כאשר מדליקים את האש. נשיפה בצינור היא גם פתרון מצוין ללבות את האש, הרבה יותר מאשר מפוח.

הדלקה מלמעלה היא טובה יותר

רבים מתנורי העץ המודרניים נועדו לשרוף מלמעלה למטה. בכדי להווכח הסתכלו בהמדריך למשתמש של הקמין או הורידו אחד חדש מהאינטרנט אם שרפתם אותו :-). הדלקה מלמעלה למטה נעשית על ידי סידור בולי עץ גדולים בתחתית, עליהם בינוניים, עליהם מקלות מבוקעים בינוניים, ועליהם מקלות קטנים. לאחר מכן מדליקים אש בחלק העליון, כך שהאש נתפסת כלפי מטה. קמין העצים יגיע לטמפרטורת העבודה שלו מהר יותר, הגזים ישרפו יותר טוב וזמן הבעירה יהיה ארוך יותר.

תמיד שימו יותר מבול-עץ אחד

הקפידו תמיד לשים שניים או שלושה בולים בבת אחת. בול אחד בפני עצמו לעתים קרובות יגווע ויכבה. הסיבה לכך היא ששריפת בול עץ מתרחשת בכמה שלבים, ובול-עץ אחד לא מסוגל לשמור על התפתחות התהליך. כאשר טוענים יותר בולי עץ יש משטח גדול יותר, אשר יוצר יותר מערבולות אוויר ושומר על התפתחות תהליך השריפה.

מומלץ בחום! למדריך מורחב איך להפוך למקצוענים בתפעול קמין עץ לחצו כאן>>

לפרטים נוספים וייעוץ חינם – צרו איתנו קשר

אולי יעניין אותך עוד